Column: De hype van de bureaupimpers

Hoeksche Recruiter
3 Min Read

Iedere dag zie ik er tegenwoordig wel een paar voorbij komen in de social media. Van die volledig ‘over the top’ gepimpte bureaus. Foto’s van werkplekken waar een indrukwekkende stapel hardware ligt te wachten op de nieuwe werknemer. Een werkplek waar: Elon Musk, Richard Branson, Jack Ma én de wijlen Steve Jobs jaloers op zouden zijn. Ik noem het bureaupimpers.

Het lijkt wel Sinterklaas, Kerst én Valentijnsdag tegelijk én ‘on steroids’. Een MacBook (in de doos), iPhone (in de doos), iPad Pro (in de doos), breedbeeld (curved) computerscherm, champagne, slingers, t-shirt, petje, rugzak én natuurlijk chocolade. We missen alleen de strippers nog. Maar die komen waarschijnlijk uit de taart springen die later die ochtend wordt bezorgd.

Mensen die het in ontvangst mogen nemen geven aan zich ‘welkom te voelen’. ‘Wat een mooie ontvangst’ etc. Dat klopt ook natuurlijk. Al die mooie dingen voordat je überhaupt met één vinger een toetsenbord hebt aangeraakt. Maar zouden die mensen misschien ook een klein stemmetje in hun achterhoofd horen? Zo van: ‘wow, dat is aardig over the top…..waar is dat voor nodig’ of ‘jeetje, dan zal er ook wel wat van mij worden verwacht….’.

Natuurlijk mag je nieuwe mensen goede spullen geven. Maar het doel van het (laten) delen van deze foto’s op social media is uiteraard een bewust stukje arbeidsmarktcommunicatie. In de zin van: ‘kom hier werken en je krijgt mooie goodies.’

Toch ben ik benieuwd of de organisaties die dit doen zich ook bewust zijn van het effect van deze communicatie. Wíl je dit wel uitstralen als bedrijf? Het zal ongetwijfeld ook mensen trekken. Maar zijn dat dan ook de juiste mensen? Of ben je gewoon blij met iedereen die komt?

Maar al die onderzoeken wezen toch uit dat mensen tegenwoordig minder kiezen voor salaris en voorwaarden en meer voor een goed verhaal, flexibiliteit en zingeving? Of is dat alleen het wenselijke antwoord wat we geven in een enquête en worden we stiekem met z’n allen toch nog steeds ‘verleid’ door die mooie spullen?

Zelf houd ik ook best van mooie spullen. Toch zouden al die ‘goodies’ op mijn bureau mij vooral erg onrustig maken. Wat mij betreft gaan we snel weer terug naar de vorige hype: die van de ‘clean desk policy’. Oké, er mag dan wel één Apple op liggen. Want dat is gewoon gezond, toch?

Raymond te Veldhuis – www.hoekscherecruiter.nl


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.








Deel dit artikel
Hoeksche Recruiter verbindt mens en werk in de Hoeksche Waard, Rotterdam-Rijnmond en de Drechtsteden.Werving & selectie dienstverlening voor alle lokale vacatures en specialisten vanaf HBO niveau.Graag deel ik mijn kennis, belevenissen en visie op zaken in de wondere wereld van recruitment in de vorm van blogs.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren