Casemanagers Dementie en Wmo Hoeksche Waard werken samen voor snelle ondersteuning van cliënten met dementie

182

HOEKSCHE WAARDHet aantal mensen met dementie neemt sterk toe, landelijk maar ook in de Hoeksche Waard. De ondersteuning van deze doelgroep is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor de vijf gemeenten in de Hoeksche Waard.

Juist omdat er vaak een onzekere periode vooraf gaat aan het daadwerkelijk vragen om hulp of ondersteuning. Daarom slaan de casemanagers Dementie en Wmo Hoeksche Waard de handen in elkaar om mensen met dementie en hun familie sneller te kunnen helpen. ’Ik ben heel blij met deze samenwerking. Als gemeenten vertrouwen wij op de deskundigheid van de casemanagers Dementie, waardoor de benodigde zorg en ondersteuning op het gebied van dagbesteding en/of huishoudelijke ondersteuning voor deze inwoners sneller geregeld kan worden.’, aldus wethouder Ina van der Werf-Weeda (verantwoordelijk wethouder namens de vijf Hoeksche Waardse gemeenten). ‘Daarnaast hoeven ze nu ook maar één keer hun verhaal te doen en dat is voor hen heel prettig.’ 

Casemanagers Dementie

In de Hoeksche Waard werken een aantal casemanagers Dementie werkzaam. Een casemanager geeft advies, voorlichting en algemene informatie. Daarnaast helpt een casemanager bij: – het vinden van passende zorg. – het regelen van zorg. – het bieden van emotionele begeleiding. Een casemanager is een vast en vertrouwd gezicht. Welke ondersteuning de casemanager geeft, is afhankelijk van de hulpvraag. Een casemanager komt op vaste momenten langs, en is daarnaast telefonisch en op aanvraag beschikbaar. 

De casemanagers zijn per mail te bereiken: [email protected]. 

Wmo Hoeksche Waard

Als een inwoner met dementie professionele ondersteuning nodig heeft, is daar een indicatie vanuit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) voor nodig. Denk hierbij aan huishoudelijke ondersteuning of respijtzorg. Wmo Hoeksche Waard regelt die indicaties namens de vijf gemeenten. 

Nadat een inwoner contact op heeft genomen met Wmo Hoeksche Waard, gaat een medewerker onderzoek doen naar de vraag en behoefte. Hiervoor vindt onder andere een keukentafelgesprek plaats. Van het onderzoek wordt een verslag gemaakt aan de hand waarvan bepaald wordt welke 

ondersteuning passend is. Deze kan dan worden aangevraagd door de inwoner. Op basis van het onderzoek en de aanvraag besluit de Wmo of er een indicatie wordt toegekend. 

Versnelde aanvraagprocedure

De casemanagers Dementie en Wmo Hoeksche Waard slaan nu de handen ineen om versneld professionele ondersteuning, op het gebied van dagbesteding en huishoudelijke ondersteuning, in te kunnen zetten voor inwoners met dementie. Normaal gesproken neemt de afhandeling van een melding bij Wmo Hoeksche Waard acht weken in beslag. Er moet namelijk een onderzoek plaatsvinden naar de hulpvraag en best passende voorzieningen. Tijdens het onderzoek wordt bekeken wat nog in eigen kracht of binnen het netwerk mogelijk is en wat het doel van de professionele ondersteuning is. 

Als er sprake is van dementie is een versneld proces wenselijk. En dat kan nu, dankzij de samenwerking tussen de casemanagers Dementie en Wmo Hoeksche Waard. De casemanagers hebben al contact met de inwoner met dementie en zijn familie of netwerk. Zij hebben al informatie en onderzoek gedaan naar de vraag. De casemanager maakt daarvan een verslag en geeft daarin aan welke ondersteuning passend is. Dit verslag wordt ingediend bij de Wmo Hoeksche Waard. Wmo Hoeksche Waard hoeft dan alleen het rapport te beoordelen op volledigheid en kan dan direct de indicatie afgeven. Deze werkwijze is daarmee minder belastend voor de inwoner en zijn/haar partner en familie. 


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.