Nieuw onderzoek: files Haringvlietbrug door sluiting worden veel heftiger dan gedacht: ‘Dit wordt een drama’

2896
De Haringvlietbrug op de A29 - Foto Rijnmond
De files die de gedeeltelijke afsluiting van de Haringvlietbrug de komende twee jaar met zich meebrengt, worden veel heftiger dan Rijkswaterstaat tot nu toe naar buiten bracht. Op werkdagen tijdens de avondspits kunnen automobilisten niet maximaal een halfuur extra file verwachten, maar meer dan een uur laat onze mediapartner Rijnmond weten op haar website.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. De uitkomsten zijn nog niet gedeeld met de buitenwereld. Dat melden meerdere betrokkenen aan de NOS.

De belangrijke noord-zuidverbinding gaat twee jaar lang gedeeltelijk op slot: in beide richtingen is maar één rijbaan open en kan maximaal 50 kilometer per uur worden gereden. Daarmee moet worden voorkomen dat de brug verder beschadigd, tot de brugklep over twee jaar wordt vervangen.

30 minuten

De website van Rijkswaterstaat meldde woensdagmiddag rond 15:00 uur nog steeds een verwachte extra reistijd van ‘ongeveer 30 minuten’.

Het onderzoek van ingenieursbureau Royal Haskoning maakt echter melding van ‘een vertraging van 68 minuten richting het zuiden’. Dat is op werkdagen, tijdens de avondspits. Richting het noorden is de verwachte extra file minder fors, maar nog steeds meer dan Rijkswaterstaat volhoudt: niet 30, maar 40 minuten.

Het gaat daarbij enkel nog maar om de Haringvlietbrug; ook op de alternatieve routes wordt extra drukte verwacht vanwege omrijders. De extra vertraging komt bovendien bovenop de bestaande files op de veelgeplaagde brug. Berekeningen voor de ochtendspits zijn er niet.

Rooskleuriger

Volgens Rijkswaterstaat gaat het om ‘eerste berekeningen’. “Zodra alle berekeningen gedaan zijn, kunnen we preciezer over de extra reistijd communiceren.” De minder optimistische verwachting is eind vorige week wel gedeeld met gemeenten, veiligheidsregio’s en provincies.

Een nieuwsbericht van Rijkswaterstaat dat in dezelfde week werd gepresenteerd spreekt nog over de achterhaalde berekeningen en ook afgelopen vrijdag nog herhaalde Rijkswaterstaat tegenover de NOS de vertraging van 30 minuten.

Volgens Rijkswaterstaat zijn de cijfers nog niet gepubliceerd omdat er nog wat moest worden ‘nagerekend’. Waar de verwachting van 30 minuten op is gebaseerd, kon een woordvoerder van de organisatie niet aangeven.

Wel kijkt Rijkswaterstaat samen met politie en justitie of er andere manieren mogelijk zijn om de snelheid op de brug tijdelijk te beperken. “Hierdoor kan verkeer over beide (mogelijk versmalde) rijstroken rijden. Daardoor zou de hinder flink worden beperkt.”

Dit wordt een drama

“Dit wordt een drama”, zegt Bram van Hemmen, de burgemeester van Hoeksche Waard. “Het wordt nog erger dan ik al vreesde. Mensen trokken al wit weg bij 30 minuten extra reistijd, laat staan met deze vertraging.”

De snelweg over de brug is een ‘aorta’ voor de eilanden in de omgeving, zegt Van Hemmen. “De extra reistijd gaat ondernemers veel geld kosten. En scholieren die in bijvoorbeeld Rotterdam studeren moeten nu bijna verplicht op kamers.” Ook vreest hij dat personeel van bedrijven in de regio vertrekt als mensen twee jaar lang veel langer in de auto zitten.

“Ik zie er als een berg tegenop”, zegt Loes, die in het Goeree-Overflakkeese Ooltgensplaat woont. “Als ik mijn kleinkinderen ophaal kost me dat nu al tweeënhalf uur heen en weer.” Dat zou in de avondspits dus ruim vier uur worden.

Ook hebben inwoners zorgen over de bereikbaarheid van de zorg: er is één ziekenhuis op hun eiland, maar dat is een streekziekenhuis, voor andere zorg zijn inwoners aangewezen op bijvoorbeeld Rotterdam.

Andere oplossingen

De gedeeltelijke afsluiting zou eigenlijk maandag al ingaan, maar werd met twee weken uitgesteld omdat er meer voorbereidingstijd nodig was. Tegenstanders hopen dat de extra tijd wordt gebruikt om naar andere oplossingen te zoeken.

“Ik ga ervan uit dat de snelheid weliswaar naar 50 kilometer per uur gaat, maar dat er wel twee rijbanen opengaan”, zegt burgemeester Van Hemmen.

Volgens Rijkswaterstaat kan dat niet, omdat mensen dan uitgenodigd zouden worden om harder dan 50 kilometer per uur te rijden. Handhaving daarop zou moeilijk zijn. Burgemeester Van Hemmen: “Ik ga ervan uit dat het lukt om een paar flitspalen neer te zetten.”


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.