Update bouw van het nieuwe brugdek Haringvlietbrug

Redactie Hoeksch Nieuws
3 Min Read
Rijdek in aanbouw Foto: © Rijkswaterstaat

In 2 enorme productiehallen in Krimpen aan den IJssel maken we de nieuwe brugklep van de Haringvlietbrug. Deze bestaat uit 3 stalen delen: het rijdek, de staartstukken en de ballastkist.

Het rijdek is 26 m breed en 38 m lang en weegt 700.000 kg. Over dit deel rijdt straks het verkeer.

Staartstukken met draaipunten

Aan het rijdek komen de staartstukken met de draaipunten van de brug. Ze vormen de verbinding tussen het rijdek en de ballastkist. Deze maken we vast aan het uiteinde van de brug.

De ballastkist weegt 300.000 kg en daar plaatsen we nog eens 850.000 kg ballast (beton en staal) in. Deze komt onder het wegdek, in de kelder van de brug. Het rijdek en de ballastkist zijn als een weegschaal met elkaar in evenwicht. Zo kost het minder energie om de brug te openen en te sluiten.

Elke week zijn lassers zo’n 2500 uur aan het werk om alle losse platen met elkaar te verbinden

2500 uur laswerk in een week

De verschillende onderdelen van de brugklep hebben we gemaakt van staal. Hollandia heeft deze zomer enorme staalplaten ontvangen. Elke week zijn lassers zo’n 2500 uur aan het werk om alle losse platen met elkaar te verbinden. Dat is echt vakwerk, want alle materialen lassen we tot op de millimeter nauwkeurig.

Rijdek in aanbouw Foto: © Rijkswaterstaat

Begin 2023 maken we de staartstukken aan het rijdek. Daarna gaat het brugdek binnen ons project op transport naar de hal waar we de ballastkist maken. Een afstand van een paar honderd meter.

Staartstuk met draaipunten Foto: © Rijkswaterstaat

Een kraanschip hijst het dek op een ponton. Daarna varen we het dek naar de andere kant van het terrein. Vanaf daar rijden we het dek een andere hal in. Dit doen we met speciale zwaartransporttrailers met 56 assen. In deze hal vindt straks de conservering plaats.

Aan de staartstukken komt de ballastkist. Die bestaat uit verschillende vakken die we met zwaar materiaal vullen. Voor een deel is dat vast beton dat we storten. Het andere deel is de regelballast, waarmee we precies het juiste gewicht halen.

Een kijkje in een van de compartimenten van de ballastkist Foto: © Rijkswaterstaat

12.500 stalen staven plaatsen we hiervoor met de hand. Deze staven wegen 20 kg. Wanneer we de ballastkist vastmaken, is de brugklep 1 geheel. Hierna krijgt het staal een beschermende laag. Zo beschermen we de brugklep tegen de invloeden van het weer. Als we de aandrijfmotoren achter op de ballastkist vastmaken, is het dek klaar voor transport naar het Haringvliet. Hier hijsen we het dek opnieuw in.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.








Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.