Een eerste indruk laat zich niet overdoen. Dat geldt niet alleen voor een ontmoeting, maar ook voor een levering van een pakket of een productpresentatie in de winkel. Omdat de kleinste details het verschil maken waardoor jouw merk beter wordt onthouden lichten we dat graag toe. Aan de hand van deze tips kun jij een onvergetelijke indruk achterlaten bij jouw doelgroep!
Deel jouw verhaal
Zodra iemand jouw verpakking in handen krijgt of bij jou de winkel of showroom binnenloopt begint het verhaal. Alhoewel de uitstraling van jouw winkel- of bedrijfspand al iets zegt over wie je bent en wat je belangrijk vindt, richten we ons nu vooral op de details. Door letterlijk de loper uit te rollen of te kiezen voor een gepersonaliseerde deurmat zorg je voor een warm welkom. Zeker wanneer een medewerker zorgt voor een vriendelijke begroeting. En dan begint het: de kans om jouw verhaal te delen. Ongeacht welke producten of diensten je ook levert wil je het vertrouwen van de potentiële klant winnen. Zorg dat ze zich op hun gemak voelen, biedt indien mogelijk wat te drinken aan en ga het gesprek aan. Probeer de wensen en doelen van de klant in kaart te brengen en haak daar op in. Ondersteun je woorden met live productdemonstraties of door gebruik te maken van een brochure met extra uitleg.
Pakketten versturen? Laat ze opvallen!
Een verpakking heeft allang niet meer het doel om jouw producten te beschermen. Het is manier van communiceren geworden, branding en beleving in één. Je kunt verpakkingen bedrukken in de huisstijl van jouw bedrijf of geef een luxueus gevoel en laat vloeipapier bedrukken met je logo. Zo heb je een laag die functioneel helpt tegen eventuele krassen en ziet het er ook nog eens mooi uit. Het zorgt ervoor dat de inhoud opvalt, maar ook dat jouw merk mee wordt genomen in het moment van uitpakken. Het laat zien dat je oog hebt voor detail.
Ook de afwerking van je verpakking verdient aandacht. Wil je elk pakket een herkenbare en verzorgde uitstraling meegeven? Dan kun je het best ronde stickers drukken in je huisstijl. Deze betaalbare oplossing zorgt voor verzegeling of finishing touch om het vloeipapier te sluiten. Ook kun je kiezen voor een bedrukt lint om de verpakking helemaal af te maken. Het zijn juist dat soort elementen die zorgen voor herkenning en een professionele indruk achterlaten.
Aandacht zit in het totaalplaatje
Een sterke merkbeleving bouw je niet met losse elementen, maar door alles op elkaar af te stemmen. Denk aan kleurgebruik, typografie, vormen en materiaalkeuze. Door verpakkingen, labels en afwerking visueel op elkaar aan te laten sluiten wordt jouw merk herkenbaar. Alles draagt bij aan het gevoel dat de klant overhoudt na het ontvangen van je product of bezoek in de winkel.
Juist door consistentie ontstaat vertrouwen, en dat vertrouwen is de basis voor herhaalaankopen, mond-tot-mondreclame en die belangrijke langdurige klantrelaties. Afhankelijk van de producten of diensten die je verkoopt helpt het ook om een stukje nazorg te verlenen. Laat na een bepaalde periode eens wat van je horen om te controleren of alles nog steeds naar wens is. Dat kan per telefoon of via een geautomatiseerde e-mail. Door rekening te houden met dat soort dingen geef je klanten niet direct het gevoel dat je het puur voor de verkoop doet. Hoewel het feitelijk misschien wel zo is, zijn er dus verschillende manieren om op een subtiele manier met je klanten te communiceren.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.


