Reizigers waarderen dienstverlening van Connexxion in Hoeksche Waard & Goeree Overflakkee met cijfer 7.8!

Redactie Hoeksch Nieuws
4 Min Read
Foto Archief - PZH

Reizigers beoordelen het door Connexxion verzorgde openbaar vervoer in Hoeksche Waard & Goeree Overflakkee in 2021 met een rapportcijfer 7,8. De resultaten van de OV-Klantenbarometer 2021 zijn gisteren bekend gemaakt. Het gemiddelde cijfer voor het vervoer van Connexxion is iets gestegen ten opzichte van 2019, toen het rapportcijfer een 7,7 was. Door de coronapandemie is de OV- Klantenbarometer helaas in 2020 niet uitgevoerd en kunnen we geen vergelijking maken met het voorgaande jaar.

De reizigers hebben hun mening uitgesproken over onder meer reisbeleving, comfort, gemak, snelheid en veiligheid in het openbaar vervoer. In de Hoeksche Waard & Goeree Overflakkee scoort het merendeel van de onderdelen beter ten opzichte van voorgaande jaren. De onderdelen die goed scoren zijn: zitplaats, instapgemak, klantvriendelijkheid, gemak om saldo te laden/een vervoerbewijs kopen en de sociale veiligheid. In 2021 is ongeveer de helft minder vragenlijsten opgehaald in vergelijking met voorgaande jaren.

Op het onderdeel klantvriendelijkheid beoordelen de reizigers ons met een 8,3 dit is een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. De beoordeling van de reizigers op het onderdeel informatie tijdens vertragingen en andere storingen is iets gestegen maar blijft nog steeds een aandachtspunt. Vertragingen hebben verschillende oorzaken waaronder calamiteiten (zoals bijzondere weersomstandigheden) en (ongeplande) omleidingen als gevolg van wegwerkzaamheden of evenementen. Connexxion schakelt zoveel mogelijk met de betrokken partijen, zodat de overlast voor reizigers zo beperkt mogelijk blijft. Het verbeteren van de informatie tijdens vertragingen zal ook dit jaar onze aandacht hebben. Connexxion maakt voor de communicatie tijdens vertragingen gebruik van verschillende kanalen. Naast de informatie die je vanuit chauffeurs krijgt, kun je actuele reisinformatie vinden op de elektronische panelen op de halte, de gratis Connexxion-app, Twitter en de Connexxion website en de reisplanner.

Quote Connexxion Zeeland

Ben Dwars concessiedirecteur: “Ik ben blij en trots op onze chauffeurs en collega’s die achter de schermen werken. Dat we erin geslaagd zijn met name de gevoelsreflectie score te verbeteren tijdens het reizen in onze bussen naar een 8,3. We zien dat ook terug in de stijging van het totaaloordeel dat we krijgen per rit, een 7,8. Dat smaakt naar meer!’

Over het onderzoek-2021 in de regio

Door de coronapandemie is de OV-Klantenbarometer anders dan voorgaande jaren, o.a. door meer thuiswerken en online onderwijs is de populatie anders van samenstelling. Er was geen OV-Klantenbarometer in 2020, dus er is geen vergelijking met het vorige jaar. De metingen van 2021 zijn uitgevoerd in het najaar, in plaats van gespreid over het hele kalenderjaar. In 2021 is ongeveer de helft minder vragenlijsten opgehaald in vergelijking met voorgaande jaren. Doordat er minder reizigers waren en het veldwerk vanwege aangescherpte maatregelen eerder gestopt is. Vanwege de andere uitvoering voldoen de steekproeven per onderzoeksgebied niet altijd aan de gestelde kwaliteitsnormen. Bij elk gepubliceerd cijfer is vermeld als dit het geval is.

De OV-Klantenbarometer van 2021 geeft een beeld van de klanttevredenheid in die gewijzigde omstandigheden. En zijn hierdoor minder geschikt voor het duiden van trends en om een gewijzigde prestatie te beoordelen. Specifiek betekent dit dat er in totaal 1547 reizigers zijn geteld, er zijn 90 ritten gemeten in de regio, er is een respons geweest van 42% en er zijn 656 bruikbare respondenten geweest. Het volledige rapport OV Klantenbarometer is hier te vinden.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.








Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren