Openbaar vervoer omleiden rondom de Haringvlietbrug: ‘Het blijft een flinke puzzel’

Redactie Hoeksch Nieuws
5 Min Read
Buslijn 436 krijgt tijdens de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug een andere route - Foto RWS

De Haringvlietbrug is een belangrijke schakel tussen de provincies Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Elke dag maken tienduizenden auto’s en vrachtwagens gebruik van deze brug.Ook voor het openbaar vervoer is de brug belangrijk. Arriva en Connexxion vervoeren iedere dag veel reizigers over de Haringvlietbrug naar de plaats van hun bestemming. In januari 2023 bereikte de brugklep van de Haringvlietbrug het einde van de technische levensduur. Daarom renoveren we in 2023 de klep, het bewegingswerk en alle technische installaties. Zo behouden we de verbinding over het Haringvliet. Als gevolg van de werkzaamheden is de Haringvlietbrug in juni en juli 2023 dicht voor al het wegverkeer. Lees ook: Ernstige verkeershinder: Haringvlietbrug 8 weken afgesloten voor renovatie van vrijdag 9 juni t/m vrijdag 4 augustus

Oog voor de beste reisalternatieven

We leiden het openbaar vervoer om, vanwege de geplande werkzaamheden aan de Haringvlietbrug. Een flinke puzzel, zo vertelt René Smaal, senior vervoerkundige bij Connexxion.

De bestaande routes liggen er namelijk niet voor niets. Ze verbinden verschillende richtingen en regio’s met elkaar en hebben daardoor een belangrijke functie. ‘Deze lijnen bestaan al lang en worden veel gebruikt. Je moet dus van de gebaande, bestaande paden afwijken en kijken wat de beste omleidingsroutes of reisalternatieven zijn’, onderstreept Smaal.

Passende alternatieven voor reizigers

Daarbij is het telkens een kwestie van onderzoeken waar reizigers vandaan komen, waar ze naartoe willen en welke andere opties de vervoerder kan bieden.

‘Naast onze eigen lijnen, kijken we ook of er andere verbindingen zijn die reizigers van A naar B kunnen brengen zonder al te veel rompslomp’, zegt Smaal. ‘Mensen uit West-Brabant kunnen via Roosendaal met de trein naar Rotterdam. Op Goeree-Overflakkee zorgen we juist voor een verbinding naar Spijkenisse. Vanuit daar kunnen reizigers simpel met de metro richting Rotterdam.’

‘Samen met Rijkswaterstaat keken we naar verkeersmodellen om te zien wat er gebeurt met het verkeer op omleidingsroutes.’ 

‘Eén van de alternatieven die we hebben onderzocht was het omrijden van de bussen via de Moerdijkbrug, maar uiteindelijk viel dit alternatief af. Uit de verkeersmodellen bleek dat de hinder voor het verkeer naar verwachting sterk toeneemt. Daardoor is een omleidingsroute voor de bus via de Moerdijkbrug niet betrouwbaar’, zegt Smaal.

Vooraf communiceren om de reiziger te helpen

Het blijft ook voor een openbaar vervoerder puzzelen om alle richtingen en regio’s te verbinden wanneer een belangrijke schakel wegvalt. Mensen zijn gewoontedieren en moeten tijdelijk hun reisgedrag aanpassen.

Smaal: ‘We proberen daarom vooraf al zo duidelijk mogelijk te communiceren over wat er anders wordt voor onze reizigers. Voor veel reizigers betekent de afsluiting van de brug een langere reistijd. Voor sommigen verandert hun reis minder drastisch. Maar het scheelt als je weet wat je te wachten staat.’

Geen extra kosten voor de reiziger

‘We hebben ons uiterste best gedaan om het reizen rondom de afgesloten Haringvlietbrug zo goed mogelijk in te richten. Daarin werken we nauw samen met Rijkswaterstaat.’

‘Een belangrijk uitgangspunt was dat reizigers op de omgeleide busroutes niet óók nog eens meer zouden moeten betalen. En dat we het administratief zo eenvoudig mogelijk zouden maken voor de reiziger. Daarom hebben we tijdelijke reisproducten ontwikkeld en tarieven aangepast.’

In losse reizen in deze regio betaalt de reiziger bijvoorbeeld 50% minder per meegereisde km. Ook kunnen jaar- en maandabonnementhouders van de vervoerder simpel een aangepast of aanvullend product aanvragen.

‘Wel moeten we realistisch blijven: de hinder helemaal wegnemen, is gewoonweg niet mogelijk. De komende periode wordt pittig. Daarna kunnen we weer volop gebruik maken van de belangrijke schakel tussen Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland’, sluit Smaal af.

Meer informatie over openbaar vervoer tijdens afsluiting Haringvlietbrug

Meer informatie over de Connexxion-lijnen en de tijdelijke producten voor jaar- en maandabonnementhouders kunt u vinden op de website van Connexxion(externe link). Meer informatie over de Arriva-lijnen vindt u op de website van Arriva(externe link).


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.






Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren