Scholen komen in actie: “Je moet elkaar wel kennenom samen te spelen”

56% van de kinderen zonder beperking speelt nooit met eenkind met een beperking

Redactie Hoeksch Nieuws
4 Min Read
Foto: Stichting voor het Gehandicapte Kind

Oud-Beijerland – Leerlingen van basisschool de Hoeksteen (regulier onderwijs) en De Ark (speciaal onderwijs) zijn het afgelopen schooljaar in actie gekomen voor een inclusieve speelcultuur. Want, zo blijkt uit ons onderzoek, kinderen met en zonder beperking komen nauwelijks met elkaar in contact. En dat zorgt voor eenzaamheid. Met het project ‘In Actie voor Samen Spelen’ van Stichting het Gehandicapte Kind maakten landelijk zo’n 1.000 leerlingen zich hard voor méér samen spelen.

Het project vond plaats onder 24 scholen in 12 gemeenten in Nederland. In elke gemeente werd het regulier onderwijs gekoppeld aan speciaal onderwijs, en kwamen deze gedurende het schooljaar een aantal keer samen. Zo ook De Ark en De Hoeksteen uit Oud-Beijerland. Eerder testen zij al de toegankelijkheid van speeltuinSpeelvlucht onder toeziend oog van wethouder René Peters, Maarten Chen van de speeltuin Speelvlucht en Nienke Koppelle van Hoeksche Waard Actief. Zij sloten voor dit schooljaar het project afmet een door hen zelf verzonnen inclusieve SamenSpeeldag. Maardaarmee eindigt het niet: ook komend schooljaar organiseren dezescholen meerdere momenten om samen te spelen met behulp van Hoeksche Waard.

Nauwelijks contact

Als onderdeel van dit project vonden kwalitatieve en kwantitatieve metingen plaats. De kwalitatieve metingen zijn gedaan door de Hogeschool Utrecht. Hieruit blijkt dat elkaar ontmoeten en leren kennen, een voorwaarde is om met elkaar te spelen. Elkaar nietkennen is soms een grotere drempel dan het verschil tussen met of zonder beperking leven.

Uit de kwantitatieve meting blijkt dat 40% van de bevraagde kinderen zonder handicap nooit kinderen met een handicaptegenkomt en 56% nooit met een kind met een handicap speelt. Inclusief spelen lijkt 57% van de kinderen wel leuk. Deze cijfers laten zien dat samen spelen eenvoudig te realiseren is. 57% van de kinderen zonder handicap wil immers best spelen met kinderen met een handicap, ze moeten elkaar alleen leren kennen. Veel potentie dus.

Ook scholen belangrijk in de strijd tegen eenzaamheid

“Samen spelen is niet alleen leuk; het is ook ontzettend belangrijkvoor de ontwikkeling. Niet mee kunnen of mogen doen maaktnatuurlijk ook ontzettend eenzaam,” vertelt Denise van der Schaft, projectmanager bij Stichting het Gehandicapte Kind.

Volgens Denise is het regelmatige contact tussen de kinderen dan ook erg belangrijk: “Kinderen geven zelf aan dat ze elkaar eerstmoeten kennen om samen te spelen. Met dit project stimuleren we het contact tussen kinderen met en zonder beperking. Doordat het niet blijft bij één ontmoeting, bieden we een stevige basis voor inclusie. Scholen zijn hierin ontzettend belangrijk; zij kunnen kinderen bereiken en het contact faciliteren. Ik ben dan ook super trots op alle scholen die hebben bijgedragen aan dit project. En daarmee stoppen we niet: we hopen volgend jaar élke basisschool in Nederland te activeren!”

Over Stichting het Gehandicapte Kind

Geen kind zonder vriendjes, dat is het ideaal van Stichting het Gehandicapte Kind. Een handicap beperkt een kind niet voor hetleven. Buitengesloten worden doet dat wel. De meeste kinderen leren leven met hun beperking. Hun grootste handicap is dat ze niet kunnen meedoen. Zij hebben vaak niemand om mee te spelen. Dit kan leiden tot een leven lang eenzaamheid.

Met steun van donateurs en vrijwilligers helpt Stichting het Gehandicapte Kind om speeltuinen, sportclubs en scholentoegankelijk te maken. Hier kunnen kinderen met en zonder handicapelkaar ontmoeten, samen spelen en vrienden maken. Zodat geen enkel kind eenzaam hoeft te zijn.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.




Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren