Ingezonden brief: Zorgen over Mobiliteitsplan en nieuwbouw Stougjeswijk

Redactie Hoeksch Nieuws
6 Min Read
Het is regelmatig raak met ongevallen op de N217 bij Oud-Beijerland - Foto 112 Fotografie Hoeksche Waard

Onderstaand publiceren wij een ingezonden brief van F. van Dinther uit Oud-Beijerland. De schrijver deelt zijn visie op het onlangs gepresenteerde Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsplan Hoeksche Waard (UVP) en de geplande nieuwbouw in de Stougjeswijk. De inhoud van de brief valt onder verantwoordelijkheid van de inzender.

Omvangrijk Concept UitvoeringsProgramma Mobiliteitsplan Hoeksche Waard gepresenteerd op inloopavond Gemeente Hoeksche Waard.

Bouwplan Stougjeswijk OUD-Beijerland met 50 % halveren?? En daarmee meer budget en opties overhouden voor aanpassingen aan het overbelaste fiets- en wegennet in Hoeksche Waard??

Dinsdagavond 15-07-2025: weer een inloopavond bezocht in servicepunt Oud-Beijerland, waar inzage werd gegeven in bovengenoemd uitvoeringsprogramma (UVP) mobiliteitsplan van de Hoeksche Waard onder toeziend oog van meerdere gemeentelijke ambtenaren en twee onderzoekers van bureau Goudappel.

Vooraf echter was er reeds door HW Nieuws een heuse poll gehouden op 09 juli 2025 wat de mening van onze inwoners was; over de zoveelste uitbreidingsplannen van de gemeente HW: de “Stougjeswijk” te Oud-Beijerland (+ 2.485 woningen) plus deelprojecten op diverse locaties in het dorp wat het totaal brengt op + 3.188 woningen. En de daaruit voorvloeiende verkeersdruk op de provinciale weg N217.

Nog even ter herinnering; hieronder de uitslag van de gepubliceerde poll; waaruit blijkt dat een uitbreiding op deze schaal wel degelijk ongewenst lijkt en met grote zorgen tegemoet wordt gezien door vele inwoners van het dorp en specifiek door hen die aan de Stougjesdijk wonen en recent geïnvesteerd hebben. De uitslag was:

  • De provinciale weg N217 kan deze uitbreiding niet aan: 77,59% (= 1.264 stemmen)

  • Drukker, ja maar met aanpassingen beheersbaar: 12,83% (= 209 stemmen)

  • Onveilig voor fietsers, omwonenden en hulpdiensten: 6,32% (= 103 stemmen)

  • Goed plan; wijk is prima bereikbaar: 3,25% (= slechts 53 stemmen)

 

Mijn bescheiden conclusie: De Stougjeswijk wel (deels) bouwen m.b.t. huidige woningnood, maar de bouwschaal (nu 2.485 woningen) verkleinen naar maximaal 1.000-1.250 woningen. Waardoor de verkeersbewegingen van/naar de Stougjeswijk met 50% worden gehalveerd en de druk op de provinciale weg N217 ook mogelijk veel beheersbaarder wordt dan met een dubbel aantal woningen wat nu gepland staat.

Het UVP Mobiliteitsplan Hoeksche Waard:

Een paar opvallende aan te pakken zaken in dit plan vielen mij op na bekijken van het “Maatregelen totaaloverzicht” op pag.12; naast de reeds vastgestelde verkeersluwe gebieden; dat de meeste verkeersproblemen zich hoofdzakelijk afspelen ter plaatse van Oud-Beijerland met één “onderzoeksgebied nieuwe infrastructuur” in en om de geplande Stougjeswijk; en twee stuks onderzoekszoekgebieden van dezelfde soort rondom Numansdorp. Laten dat nou net de twee dorpskernen zijn met de meest geplande woningbouwplannen (totaal 3.188 Oud-Beijerland en 1.560 Numansdorp). Nou da’s dus voor mij geen nieuws!

Maar; men doet zijn best bij de gemeente in samenwerking met een adviesbureau. Hieronder dan een paar maatregelen uit dit UVP mobiliteitsplan:

  • Grootschalige herinrichting van straten d.m.v. o.m. vervangen van asfalt door klinkers, mits acceptabel voor geluid en trillingen..? Onder meer op de centrale as in Numansdorp en op de Stougjesdijk/Oud-Beijerland. Dit geeft mijns inziens meer geluid en trillingen van gemotoriseerd verkeer; brommers en scooters door het passeren van de klinkergroeven; dan asfalt in de goede soort overigens (bijvoorbeeld: Fluisterasfalt (ZOA of ZOAB)?). Maar ook dat heeft zijn nadelen mogelijk.

  • Snelheidsremmende maatregelen d.m.v. drempels, plateaus en versmallingen bij diverse fietsoversteken onder meer bij de Beneden Oostdijk te Oud-Beijerland; en de kruising Molendijk-Havenstraat-Strijensedijk in ’s-Gravendeel en het afsluiten van de Fortlaan te Numansdorp voor gemotoriseerd verkeer.

  • Plus het aanpakken van oversteeklocaties zoals:

    Rotonde N217-Langeweg in Oud-Beijerland; Kruispunt N217-Blaakseweg Mijnsheerenland; en de N489 bij de Blauwesteenweg te Westmaas

  • Verbetering en doorstroming Hoofdwegen:

    Voor doorstroming van de OV-bussen wil de gemeente HW in overleg met Provincie en de vervoerder een HOV-viaduct aanleggen over de RW A29 waardoor de bussen snel van en naar het busstation Heinenoord kunnen komen. Ook is een doorstroomvoorziening ingepland bij de rotonde N487/Rijksstraatweg bij Numansdorp. Voorts is er ook een verbreding ingepland van 2×2 rijstroken tussen de Rotonde Tienvoet en de A29, waarbij ik me afvroeg? Niet alleen daar toepassen; maar ook het stuk vanaf de Bosschenrotonde in zijn geheel 2×2 rijstroken tot de A29 uitvoeren dan geeft het pas echt lucht in de verkeersdruk van de spits van/naar Rotterdam en Dordrecht en de Haringvlietbrug.

 

Rest mij nog de ontwikkeling van de Stougjeswijk en de benodigde aanpassingen hiervoor. Enerzijds bij de rotonde Stougjesdijk/N217 (bij de Lidl); anderzijds de cruciale Bosschenrotonde/N217 waarbij velen in de spitsuren, dus min. 2x per dag, met opstoppingen te maken gaan krijgen; als de gemeente en adviseurs de verkeersdruk niet halveert door het aantal geplande (2.485) nieuwbouwwoningen met 50% terug te brengen. En deze zeer druk bereden Bosschenrotonde niet met 2×2 banen aansluit direct naar de A29. Bijvoorbeeld; via de reeds bestaande busbaan en daarnaast een landbouwvoertuigweg/met dubbel fietspad v.z.v. de bekende rode kleur. Kan de bus gewoon naar de A29 meerijden zonder grote herinvesteringen in VRI-installaties of aparte busbanen. Maar vanuit de richting Nieuw-Beijerland wel een aparte busbaan opnemen tot de Bosschenrotonde.

Tot zover mijn visie op dit best omvangrijke mobiliteitsplan Hoeksche Waard.

F. van Dinther / Oud-Beijerland


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.







Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.