In een klaslokaal van CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland was op 12 september de aftrap van het Impact Generator-traject van de Wereldhavendagen Academy. Het programma daagt achttien jongeren uit om in twintig weken een eigen evenement te organiseren, met als doel jongeren en jongvolwassenen kennis te laten maken met de veelzijdige banen in de Rotterdamse haven.
Ballen vlogen door de klas, persoonlijke schilden werden gemaakt en deelnemers ontdekten elkaars talenten en leerdoelen; de startbijeenkomst was allesbehalve een traditionele les. Geen lange presentaties of droge uitleg, maar een actieve kennismaking. “Het voelde meteen anders. Je merkt dat dit traject écht gaat om samenwerken,” vertelt een van de deelnemers.
Haven is meer dan het stereotype van loodzwaar werk
Het Impact Generator-traject biedt jongeren tussen de 16 en 25 jaar de kans om hun persoonlijke en professionele vaardigheden te ontwikkelen. Onder begeleiding van de Wereldhavendagen Academy volgen ze twaalf workshops, krijgen ze gastlessen van professionals uit het werkveld en gaan ze op field trip naar de Rotterdamse haven. Daar ontdekken ze dat werken in de haven meer is dan het stereotype van loodzwaar werk: het gaat ook om innovatie, duurzaamheid, logistiek en technologie. De komende maanden werken de jongeren in teams aan hun evenement. Ze leren projectmatig werken, vergaderen, presenteren, en bovenal samenwerken.
Neem jongeren serieus
“Het is belangrijk om jong talent serieus te nemen en hun inzichten en ideeën goed onder de loep te nemen, alleen dan kan je het beste uit jong talent halen en hen verbinden met het bedrijfsleven. Om dit op een middelbare school al toe te passen brengt alleen maar meer energie,” aldus Samantha, projectcoördinator bij Wereldhavendagen Academy.
Maatschappelijke waarde geeft project iets extra
Voor CSG Willem van Oranje sluit het project naadloos aan bij het nieuwe Praktijk Gericht Programma (PGP). Dit examenvak, dat dit schooljaar voor het eerst het examenjaar ingaat, laat leerlingen samenwerken met echte opdrachtgevers uit het werkveld. Docent Leanne legt uit: “Het eerste jaar PGP is spannend, maar havo 4 liet nu al zien dat ze dit goed oppakken. We zijn benieuwd wat havo 5 straks neerzet in het examenjaar. Het feit dat Wereldhavendagen werkt werkt met de Sustainable Development Goals geeft het project een extra maatschappelijke waarde.”
‘Mijn verwachtingen zijn overtroffen’
Het hoogtepunt van hun inspanningen vindt plaats op 6 februari, wanneer zij hun eigen evenement presenteren aan publiek. Daarmee leveren ze niet alleen een bijdrage aan de bekendheid van de haven, maar ook aan hun eigen toekomst. De leerlingen zijn enthousiast. Een van hen zegt: “Ik had niet veel verwachtingen, maar die zijn echt overtroffen. Samenwerken staat centraal en dat maakt het leuk. Een opdracht doen voor de Wereldhavendagen is ontzettend vet. Het is een groot en serieus evenement, en wij krijgen echt de kans om mee te doen. Dat is een mooie voorbereiding op een vervolgopleiding.”
Omdat het traject onder de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) valt, ontvangen de deelnemers aan het einde bovendien een officieel certificaat. Met het Impact Generator-traject laat de school zien dat onderwijs en praktijk steeds dichter bij elkaar komen. Jongeren krijgen de kans hun talenten te ontdekken, samen te werken aan een maatschappelijk relevant thema en kennis te maken met de economische motor van de regio: de Rotterdamse haven.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.



