Gemeente Hoeksche Waard investeert flink in verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid

Redactie Hoeksch Nieuws
5 Min Read
Foto: Gemeente Hoeksche Waard

Met een vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit en een flink budget kan gemeente Hoeksche Waard de komende jaren flinke stappen zetten op het gebied van verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Het uitvoeringsprogramma bevat een uitgebreid pakket aan concrete maatregelen om de doelen uit het Mobiliteitsplan in 2040 te halen.

Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vertaalt de langetermijndoelen uit het mobiliteitsplan naar tastbare projecten en maatregelen. Denk aan het verbeteren van de veiligheid voor fietsers en voetgangers rond scholen, het ontlasten van kwetsbare dijken door daar een passende gebiedsaanpak door te voeren en het verbeteren van de doorstroming op het hoofdwegennet. “Het behalen van onze mobiliteitsdoelen vraagt om realistische keuzes en zorgvuldige prioritering,” aldus wethouder Hein Verbiest (mobiliteit). “Wat kan en wat moet eerst. Met dit programma zetten we de stappen naar een veilige, leefbare en bereikbare Hoeksche Waard. Maar fysieke maatregelen alleen zijn niet genoeg. We moet ook allemaal naar ons eigen gedrag op de weg kijken, elkaar erop aanspreken en ons gedrag aanpassen om rekening te houden met andere weggebruikers en omwonenden. Alleen samen kunnen we de Hoeksche Waard verkeersveiliger maken.”

Prioritering op basis van urgentie en participatie

Omdat wij niet alle maatregelen tegelijk uit kunnen voeren, verdeelden we de maatregelen in uit te voeren op korte (tot 5 jaar), middellange (5-10 jaar) en lange termijn (10 jaar en verder). Deze indeling baseerden wij op onder andere urgentie, analyses die we deden en uitkomsten van de participatie met inwoners en andere belanghebbenden. Daarnaast combineren we sommige maatregelen ook via ‘werk-met-werk’, zodat ze tegelijkertijd met al gepland wegenonderhoud uitgevoerd worden. Tot slot zijn er verschillende al lopende projecten die een eigen planning hebben. Daarnaast stellen wij maatregelen vast waarvan wij graag zien dat andere wegbeheerders (provincie Zuid-Holland en Waterschap Hollandse Delta) ze uitvoeren. Wij stellen hen voor deze maatregelen uit te voeren, gaan hierover met hen in gesprek en stellen een agenda op met maatregelen die zij gaan uitvoeren.

Financiering voor 2025-2030 akkoord

De gemeenteraad ging op 13 november tijdens de raadsvergadering over de begroting akkoord met het beschikbaar stellen van geld voor de maatregelen op de korte termijn (2025–2030). Hiervoor is een gemeentelijke investering van €7,3 miljoen nodig. Daarvan is €6,1 miljoen bestemd voor investeringen in infrastructuur, zoals herinrichting van wegen en aanleg van fietspaden, en €1,2 miljoen voor onderzoeken, campagnes en monitoring. Daar kan de gemeente heel wat mee doen, maar niet alles. Om de maatregelen in het uitvoeringsprogramma voor de komende 5 jaar allemaal uit te kunnen voeren, zijn we ook afhankelijk van de financiële middelen die andere wegbeheerders hiervoor inzetten.

Wat gaan we doen op de korte termijn?

Voorbeelden van maatregelen die wij de eerste 5 jaar oppakken zijn het herinrichten van de Spuidijk bij Nieuw-Beijerland, het instellen van een verkeersluw gebied tussen ’s-Gravendeel en Strijen, het verbeteren van de fietsverbinding Hoeksedijk/Maasdamsedijk in Puttershoek en aanbrengen van voorzieningen in Oud-Beijerland en Strijen om het openbaar vervoer te verbeteren. Daarnaast voeren wij een tracéstudie uit naar een verbinding tussen het Buitenom en de Hogeweg en gaan wij in gesprek met Rijkswaterstaat over het gebruik van de parallelweg van de Haringvlietbrug.

Maatregelen voor de middellange en lange termijn

Maatregelen voor de middellange termijn zijn onder andere afhankelijk van andere projecten. Denk hierbij aan de herinrichting van de Molendijk die pas gedaan kan worden als de randweg Klaaswaal klaar is. Maatregelen op de lange termijn (na 10 jaar) zijn afhankelijk van herinrichtingsprojecten of pas op te pakken in het kader van werk-met-werk. Herinrichten van straten zoals de Koninginneweg in Zuid-Beijerland en de Nicolaas van Puttenstraat/Molendijk in Goudswaard zijn hier voorbeelden van. Maar ook het inrichten van autoluwe winkelstraten in verschillende kernen.

Inbreng van inwoners en raad

Bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma dacht een focusgroep van inwoners actief mee. Zij speelden hetHoeksche Waardse Mobiliteitsspel. Uit de sessies met de focusgroep kwamen duidelijke prioriteiten van de bewoners naar voren waarmee rekening is gehouden in het opstellen van de maatregelpakketten. Ook met andere belanghebbende partijen en met de gemeenteraad is dit spel gespeeld om de prioriteiten scherp te krijgen.

Het volledige Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Hoeksche Waard is te vinden op www.gemeentehw.nl/mobiliteitsplan.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.





Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.

Je kan de inhoud van deze pagina niet kopiëren