Hoeksche Waard – De Nederlandse infrastructuur staat op een kantelpunt. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde rapportage Staat van de Infrastructuur 2024 van Rijkswaterstaat. Wegen, bruggen, vaarwegen, sluizen en waterkeringen vormen de ruggengraat van ons land, maar deze ruggengraat komt steeds verder onder druk te staan. Ook in de Hoeksche Waard worden de gevolgen merkbaar, met name rond de Haringvlietbrug, die al langere tijd symbool staat voor de urgente onderhoudsopgave.
Prestaties nog ‘gemiddeld tot goed’, maar druk neemt toe
Rijkswaterstaat beoordeelde de infrastructuur op veiligheid, levensduur, betrouwbaarheid, beschikbaarheid en technische conditie. Gemiddeld presteerden de Nederlandse netwerken nog tussen ‘gemiddeld’ en ‘goed’. Maar de rapportage laat tegelijkertijd zien dat steeds meer onderdelen hun levensduur naderen of overschrijden. Het uitgestelde onderhoud blijft oplopen.
Haringvlietbrug: voorbeeld van groeiende problemen
De Haringvlietbrug, cruciaal voor het verkeer van en naar de Hoeksche Waard, is in de rapportage opnieuw een voorbeeld van de toenemende kwetsbaarheid. De brug, die de afgelopen jaren meermaals te maken had met beperkingen en onderhoud, benadrukt volgens deskundigen hoe urgent investeringen zijn om grote hinder en onveilige situaties te voorkomen. Elke storing of afsluiting leidt direct tot lange files, omrijroutes en economische schade voor de regio.
Veiligheid staat onder druk
De infrastructuur is niet alleen essentieel voor mobiliteit, maar ook voor veiligheid. Dijken, waterkeringen en Deltawerken beschermen Nederland tegen hoogwater. Inspecties tonen echter dat slijtage en schades steeds vaker voorkomen. Zonder extra investeringen dreigen noodmaatregelen, langere afsluitingen en meer overlast voor weg- en vaarweggebruikers.
‘Forse investeringen nodig’
Directeur-generaal van Rijkswaterstaat Martin Wijnen slaat alarm:
“De Nederlandse infrastructuur bereikt een kritieke grens. Er moeten nu forse investeringen komen willen we onze infrastructuur op orde en veilig houden. Anders staan mensen steeds vaker stil voor kapotte bruggen of afgesloten snelwegen.”
Onderhoudsachterstand loopt enorm op
Rijkswaterstaat en ProRail, die gelijktijdig hun rapportages hebben gepresenteerd, trekken dezelfde conclusie: de rek is eruit.
Onderhoudsachterstand Rijkswaterstaat: €34,5 miljard
Onderhoudsachterstand ProRail: €20 miljard
Zonder extra financiering kan de overheid de noodzakelijke vernieuwing en versterking van het netwerk nauwelijks bijbenen.
Meer informatie
De volledige rapportages Staat van de Infrastructuur (Rijkswaterstaat) en Staat van het Spoor (ProRail) zijn online beschikbaar via deze link voor wie meer inzicht wil in de technische staat van de Nederlandse infrastructuur.
Met deze bevindingen wordt duidelijk dat grote investeringen onvermijdelijk zijn om problemen te voorkomen—zeker bij cruciale verbindingen zoals de Haringvlietbrug.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.


























