Hoeksche Waard — Sinds Transdev op 14 december is gestart met de nieuwe busconcessie, ervaren veel inwoners van de Hoeksche Waard problemen met het openbaar vervoer. Zo zijn er bushaltes en sneldienstverbindingen vervallen. Het regent klachten overslechtere aansluitingen, langere reistijd, overvolle bussen envertragingen. Ook reisinformatie wordt als onduidelijk ervarenen voor veel reizigers voelt de prijs niet in verhouding tot de kwaliteit. Voor scholieren, forenzen, ouderen en mensen zonder auto raakt dit direct hun dagelijkse leven.
Het CDA Hoeksche Waard heeft deze signalen onder de aandacht gebracht bij de provincie en het college. GroenLinks en PvdA zien dat als een eerste stap, maar vinden dat dit niet voldoende is.
Lijsttrekker Tania Heimans van GroenLinks-PvdA Hoeksche Waard: “Het is goed dat klachten worden benoemd, maar met alleen vragen stellen worden inwoners niet structureel geholpen. Allereerst moet Transdev direct gehouden worden aan de gemaakte afspraken, we verwachten snel van het college te horen wanneer dit gebeurt. Mensen willen gewoon dat de bus rijdt en dat ze erop kunnen vertrouwen.”
Volgens GroenLinks en PvdA ligt het probleem daarbij ook dieper. De manier waarop het openbaar vervoer is georganiseerd, via aanbestedingen aan commerciële vervoerders, zorgt in steeds meer regio’s voor problemen. Lage inschrijvingen leiden tot krappe dienstregelingen, personeelstekorten en een focus op kosten in plaats van kwaliteit.
Heimans: “Het idee dat marktwerking automatisch beter en goedkoper openbaar vervoer oplevert, zien we hier niet terug. Inwoners betalen de prijs voor een systeem dat niet werkt.”
Daarom zetten GroenLinks en PvdA zich niet alleen lokaal, maar ook provinciaal en landelijk actief in voor een andere aanpak. Vanuit deze partijen is het initiatief genomen om de wet te veranderen, zodat provincies weer zelf een openbaarvervoerbedrijf kunnen oprichten. Deze wetswijziging is recent door de Eerste Kamer aangenomen en maakt een publieke, structurele oplossing mogelijk.
Volgens Heimans is dit hét moment om die stap te zetten: “Openbaar vervoer is een basisvoorziening, geen product waar winst centraal moet staan. Betrouwbaarheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid moeten voorop staan. Dat lukt alleen als de overheid weer echt de regie neemt.”
GroenLinks en PvdA roepen de provincie Zuid-Holland op om deze nieuwe wettelijke ruimte actief te benutten en te onderzoeken hoe openbaar vervoer weer als publieke dienst kan worden georganiseerd, ook voor regio’s zoals de Hoeksche Waard.
Heimans besluit: “Inwoners verdienen beter. Vragen stellen is een begin, maar het is tijd voor andere keuzes en echte verandering.”
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.




























