De start van busvervoerder Transdev in de Hoeksche Waard wordt door een overgrote meerderheid van de inwoners als negatief ervaren. Dat blijkt uit een poll van Hoeksch Nieuws, waarin ruim 1.700 lezers hun oordeel gaven over zowel de dienstregeling als de prijzen sinds de nieuwe concessie op 14 december is ingegaan.
Uitslag poll: duidelijke boodschap
Van alle stemmers geeft maar een zeer klein deel aan tevreden te zijn. De resultaten laten weinig ruimte voor interpretatie:
- Zeer ontevreden – Veel klachten en het OV is (te) duur: 60,22% (1.052 stemmen)
- Ontevreden – Problemen met ritten én te hoge prijzen: 27,76% (485 stemmen)
Samen is daarmee bijna 88% van de respondenten (zeer) ontevreden over de start van Transdev. Slechts 5,9% noemt zich (redelijk tot zeer) tevreden. Een kleine groep geeft aan (nog) geen gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Klachten: uitval, onlogische routes en hoge kosten
De uitslag van de poll sluit aan bij de vele signalen die Hoeksch Nieuws de afgelopen weken ontving. Inwoners melden onder meer:
- uitgevallen of te late ritten
- vervallen haltes
- slechtere aansluiting op school- en werktijden
- langere reistijden
- hogere kosten voor dezelfde of zelfs mindere dienstverlening
In een opiniestuk van GroenLinks op Hoeksch Nieuws werd eerder al gesteld dat “inwoners betrouwbaar busvervoer verdienen” en dat het tijd is voor andere keuzes, als de situatie niet snel verbetert.
Politieke zorgen in gemeente én provincie
De onvrede onder inwoners blijft niet beperkt tot de reacties op straat en online. Ook politiek is de moeizame start van de nieuwe busconcessie inmiddels onderwerp van stevige discussie.
Zo stelde CDA Zuid-Holland schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over de problemen bij de start van de concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee. Daarbij werd onder meer gewezen op het vervallen van haltes, slechte bereikbaarheid van kernen en het gebrek aan betrouwbaarheid.
GroenLinks en PvdA brachten de klachten ook onder de aandacht van het college en provincie. Wat gebeurt er op korte termijn n.a.v. de vele klachten, en het vervallen van haltes anders dan afgesproken, om Transdev aan de gemaakte afspraken te houden? Aldus raadslid Tania Heimans in haar vragen aan het college.
Ook CDA Hoeksche Waard trok aan de bel en bracht klachten van inwoners onder de aandacht bij zowel de provincie als het college van B&W. Volgens het CDA staat de bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen onder druk.
Daarnaast stelde ChristenUnie technische vragen over de nieuwe OV-concessie, waarin specifiek werd gevraagd naar de gemaakte keuzes, de gevolgen voor reizigers en de mogelijkheden om bij te sturen.
Vertrouwen onder druk
De poll laat zien dat het vertrouwen van inwoners in het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard momenteel laag is. De uitkomsten vormen een duidelijke oproep aan zowel vervoerder als provincie om snel met verbeteringen te komen.
Hoeksch Nieuws blijft de ontwikkelingen volgen en blijft ruimte bieden aan inwoners om hun ervaringen met het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard te delen.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.


























