Met de meeste kinderen en jongeren gaat het goed. Maar soms zijn er situaties in het leven van kinderen en ouders die een goede ontwikkeling in de weg staan. Dit legt extra druk op de school, want daar wordt het vaak zichtbaar wanneer het niet goed gaat met kinderen.De leerkracht/docent heeft een belangrijke rol in het signaleren en begeleiden van kinderen. Maar soms is er meer nodig dan dat zij op grond van hun kennis kunnen bieden.
Een schoolmaatschappelijk werker kan leerlingen, ouders en onderwijzend personeel de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Dit kan door het voeren van gesprekken, de school te adviseren en – indien nodig – intensievere hulp bij te halen. De schoolmaatschappelijk werker is een bekend en vertrouwd gezicht en te vinden in het schoolgebouw zelf. Op die manier is de drempel laag om binnen te stappen met een vraag of een probleem.
Vanaf 1 januari jl. maken de schoolmaatschappelijk werkers, net als hun collega’s van het algemeen maatschappelijk werk en jeugdgezondheidszorg, deel uit van de Jeugdteams in de Hoeksche Waard. In de Jeugdteams werken professionals met verschillende deskundigheid voor kinderen en gezinnen. Op die werken alle organisaties voor jeugd nauw samen.
Gemeenten leveren al jaren een financiële bijdrage aan de uitvoering van schoolmaatschappelijk werk. Partijen vonden het nu tijd – ook vanwege de Transitie Jeugdzorg – om dit vast te leggen in uitvoeringsovereenkomsten. Daarin zijn de afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de prestaties, kwaliteit en het budget.
Namens de vijf gemeenten ondertekende wethouder Paans de overeenkomsten. De heer J. Hagedoorn (directeur Maatschappelijke Dienstverlening, Careyn), de heer J. Bovens (lid van de Raad van Bestuur, Flexus Jeugdplein), de heer H. van Groningen (directeur Vluchtheuvel) en de heer E. Tuk (voorzitter College van Bestuur, CSG de Waard) ondertekenden de overeenkomsten namens de aanbieders.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.