Column: Afleiding by design

57
Afleiding

Afleidingen zijn er al sinds het begin van de mensheid. Onze natuurlijke wilskracht is er om ons hier tegen te wapenen. Al moeten we ons realiseren dat de verleiders steeds machtiger worden. De huidige technologie giganten hebben als doel gesteld om onze aandacht zo veel mogelijk te claimen. En ze maken het nu persoonlijk…

Zaken als focus en concentratie worden in onze maatschappij steeds meer een schaars goed. Wat betekent dit voor werknemers en productiviteit? Hoe trainen we mensen hier in? En – vanuit mijn oogpunt als recruiter – hoe houden we hier rekening mee bij de selectie van nieuwe medewerkers?

Einstein

Stel je het volgende eens voor: Einstein zit in zijn kamer te werken aan de relativiteitstheorie. Hij is net een zeer ingewikkeld stuk aan het narekenen als er een buzzertje afgaat in zijn broekzak. Instinctief grijpt hij naar zijn smartphone en ziet hij een WhatsApp van zijn broer Zweistein “Hey Einie, hoest? Ben je druk? Vanavond een biertje doen?” Einstein appt terug “Hi. Alles goed hier. Bier vanavond is goed.” Dan probeert hij zich weer te concentreren. Na drie minuten zoemt zijn telefoon weer die inmiddels voor hem op zijn werktafel ligt. Hij kan de verleiding niet weerstaan om op het schermpje te kijken “Mooi! Werkze. Laterz.” leest hij. En weer twee minuten later later “Had je de review al gezien van deze kroeg op YouTube? Gaan we heen!” Een kwartier later krijgt hij per e-mail een advertentie binnen van hoofdpijnpillen met als tekst “Morgen geen kater? Neem dan voor het slapengaan deze pil.” En zo gaat het nog wel even door. De relativiteitstheorie zal de tekentafel nooit verlaten.

Zoemertje wat de betovering verbreekt


De mooiste dingen worden geboren uit die prettige staat van focus en concentratie. Jammer dat we tegenwoordig zo weinig in die belangrijke staat verkeren. We krijgen er de kans niet meer voor. Want zodra we ergens ‘in duiken’ dan komt er vaak al snel het onvermijdelijke belletje of zoemertje wat de betovering verbreekt. Hoor dit! Kijk hier! Lees dit! Een telefoontje, e-mail, nieuwsbericht, WhatsAppje, Facebook bericht of YouTube filmpje.

 Productiviteitskiller

Voordat we het weten is het weer een kwartier later en zijn we geen steek verder. Nou ja: we weten wanneer de volgende brandoefening is, wat onze zus gisteren heeft gegeten, wat Donald Trump nu weer heeft getweet of hoe schattig katjes kunnen zijn. Vol goede moed proberen we ons opnieuw te focussen maar de volgende productiviteitskiller ligt alweer op de loer. En de volgende. En de volgende.

Tijdlijn regisseurs

De grootste uitdaging van veel technologie bedrijven is om je te lokken en om vervolgens je aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Zo veel mogelijk exclusieve ‘screen time’. Slimme algoritmes optimaliseren je tijdlijn om je maar zo veel mogelijk dingen te laten zien waar jij op gaat klikken. En klikken en klikken en klikken. Het zijn ware ‘tijdlijn regisseurs’. Ook willen we van nature zo weinig mogelijk missen dus hebben we alle mogelijke notificaties aan staan van: e-mail, Messenger, WhatsApp, Facebook, Instagram etc.

Spelletjes voor op het toilet

Natuurlijk gebeurt dit niet alleen als we willen werken. We kennen allemaal de foto’s waarop een groep mensen bij een bushalte bij elkaar staat die allemaal naar hun telefoonschermpje staren. En zeg eens zelf: hoeveel van jullie happen tussen de middag in een broodje en checken wat tijdlijnen of het nieuws? En eerlijk? Hoeveel van jullie nemen de telefoon mee naar het toilet? Er zijn zelfs speciale apps met spelletjes die je op het toilet kan spelen!

Productiviteit keldert

Wat betekent dit dan voor onze productiviteit? Tsja, die keldert. Gedurende langere tijd achter elkaar geconcentreerd werken wordt schaars. Ook momenten waarop we écht langere tijd naar iemand luisteren of bijvoorbeeld een lang stuk tekst lezen worden zeldzaam. Het is een klein wonder dat je al zo ver bent gekomen met deze tekst. Chapeau!

Sleutel ligt in ons zelf

Wat te doen? We hoeven niet te hopen dat de technologie giganten ons hier van gaan verlossen. Integendeel. Nee, net zoals bij zoveel dingen ligt de sleutel in onszelf. Het begint bij bewustwording. Leg je telefoon eens een halve dag opzij en kijk wat dit met je doet. Eng hé? De volgende stap is jezelf wapenen door je wilskracht te trainen en de verantwoordelijkheid te nemen om de afleiding te managen.

 

Trainen van je wilskracht

Ik geloof niet in het per direct stoppen met alle social media en technologie. Wel in het trainen van je wilskracht. Die mag je ondertussen best een handje helpen door het aantal notificaties strikt te beperken. Wees streng en laat alleen de zeer belangrijke berichten doorkomen en zorg dat je de andere berichten bijvoorbeeld twee keer per dag checkt. Ironisch genoeg zijn er ook appjes die je daarbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld met slimme takenlijstjes maar ook met concentratietimers én zelfs het tijdelijk afsluiten van alle toegang tot websites en social media.

Het managen van de afleiding is een verantwoordelijkheid die iemand zelf moet nemen. Ook als student of werknemer. Een persoon moet zelf een manier vinden om toch regelmatig in die noodzakelijke staat van focus en concentratie te komen en een productieve werknemer of student te zijn.

Test als organisatie het vermogen om te concentreren


Daarom geloof ik dat het thuis een gespreksonderwerp zou moeten zijn. Net zoals het op scholen behandeld zou moeten worden. Ook vind ik dat we als organisaties en recruiters hier meer op moeten gaan selecteren. Heeft een persoon wel de kracht om afleidingen te managen en het vermogen om te focussen en concentreren? Om productief te zijn. Bewijs het maar!
Wat zou de beste manier zijn om dit te testen en hoe kunnen organisaties en recruiters dit meenemen in het selectieproces?

Raymond te Veldhuis
Recruitment Specialist

www.hoekscherecruiter.nl