Rabobank Het Haringvliet ontvangt Netwerk Vrouwen in Zaken Inspireren

367

HEINENOORD – Dinsdagavond 12 maart waren de leden van netwerk Vrouwen in Zaken Inspireren te gast bij Rabobank Haringvliet. Een ronduit prachtige, maar vooral ook toepasselijke locatie want het thema van de avond luidde: Wat ben je waard?

De dames werden begeleid door Karin de Boed en Colette Petra Vos van de Rabobank en ViZi-leden Leontine Konings van de ING en financieel planner Miranda Hartensveld. Er was gekozen voor een interactieve en speelse confrontatie met vragen over de financiële situatie van de ondernemende vrouwen, hun toegevoegde waarde en tot slot de vraag in hoeverre de professionele waarde overeenkomt met de feitelijke financiële waarde.

 Vrouwen versus mannen

Vrouwen werken anders dan mannen. Niet minder goed of beter, gewoon anders. Vrouwelijke professionals pakken zaken anders aan dan hun mannelijke collega’s. Ze zijn over het algemeen meer gericht op communicatie, samenwerken en het in standhouden van goede relaties. Ze gaan anders om met financiële risico’s, groei en bedrijfsvoering. En, niet te vergeten, de uitdaging om werk-privé zo soepel mogelijk te combineren is voor vrouwen vaak anders dan voor mannen. 

Vrouwen en financiën

De workshop startte met een aantal algemene stellingen. Vrouwen gaan anders om met geld dan hun mannelijke collega’s. Ze verdienen gemiddeld minder dan mannen, bouwen minder pensioen op, zijn vaak niet goed verzekerd en hebben over het algemeen minder interesse en inzicht in de financiën. Maar hoe was dat voor de ViZi-dames? Niet iedereen, zo bleek, had de potjes pensioen en ziektekosten goed gedekt. Sommige vrouwelijke ondernemers gaven aan het moeilijk te vinden om met een uurtarief te werken en dan ook nog een realistisch uurtarief. Dat leverde de volgende tip op. Reken eens andersom door vooraf te bepalen wat je wilt hebben als maandelijkse inkomsten, hoeveel uur je bereidt bent daarvoor te werken en laat dat dan je uurtarief zijn.

Een andere vraag ging over het wel of niet aannemen van een klant. Hoe bepaal je dat? Geef antwoord op de vraag wat levert het je op vanuit de 3 P’s: Poen, Plezier en Prestige. In de ideale wereld voldoet elke opdracht aan alle drie de p’s. Een mooie opdracht geeft gehoor aan 2 van de 3 p’s. Bij slechts 1 p moet je serieus alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

Vrouwen en persoonlijke waarde

De ViZi-dames hadden een heel goed beeld van hun persoonlijke toegevoegde waarde en die van hun kwaliteiten, diensten of producten. Persoonlijke binding, vertrouwen en oplossend vermogen vormden een belangrijke rode draad. Een mooie conclusie omdat deze kenmerken goed aansluiten bij de waarden van ViZi.

De vertrouwelijke sfeer binnen netwerk ViZi schept een gevoel van veiligheid. Het maakt het makkelijker om open te durven zijn over onzekerheden of de problemen waar je tegenaan loopt in de zakelijke praktijk. Ook deze avond werd er weer naar elkaar geluisterd, meegedacht, adviezen gegeven en oplossingen aangedragen. Wederom een mogelijkheid om te leren en sneller te groeien, zowel als persoon en als professional. Vanuit verbondenheid.  

Ben jij een ondernemende vrouw op zoek naar informatie, inspiratie maar vooral verbinding? Bekijk dan eens de website van ViZi: https://netwerkvizi.nl/


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.