Waarom werken diëten niet? En.. wat werkt dan wel? 

3046
Foto Praktijk Noordzij

Hoeveel mensen ken jij die het gelukt is om blijvend gewicht te verliezen met een dieet? Ik gok op één of geen één. De kans is groot dat je meer mensen kent die het niet is gelukt. Of misschien is dit jou ook overkomen. Is dit je eigen schuld? Ik dacht het niet! Diëten zijn een val waar je makkelijk in trapt. Het overkomt de besten onder ons. De ene dieethype is nog niet voorbij of de volgende methode neemt het alweer over. De meeste van ons vinden diëten woest aantrekkelijk, onweerstaanbaar zelfs! Ze wekken namelijk vaak de suggestie dat je binnen een zeer korte periode je ongewenste kilo’s kunt verliezen. Hoewel de meeste mensen vol moed beginnen aan een nieuw dieet houden zij het toch vaker minder lang vol dan dat ze zouden willen. Of de kilo’s vliegen er naderhand net zo hard weer aan. Waarom lukt het de meeste onder ons toch steeds opnieuw niet om dat dieet vol te houden? 

Van lijnen word je chagrijnig 

Wanneer je aan een nieuw dieet begint besluit je vastberaden om minder ongezond en meer gezond voedsel te eten. Vanaf morgen! Of nee, vanaf maandag! Je ruilt de chocoladerepen in voor rauwkost, frisdranken voor water en je besluit om meer te gaan bewegen. Sterker nog, je stopt helemaal met het eten van bewerkte voedingsmiddelen bomvol suiker, koolhydraten en vet – en nu voorgoed. Komt dit je bekend voor? 

Het probleem is dat je, als je bent zoals ik, chocolade en frisdrank, suiker, koolhydraten en vet lekker vindt! Eigenlijk wil je ze helemaal niet verbannen uit je dieet. Máár omdat je zo nodig die ongewenste kilo’s wilt afvallen voordat je op vakantie gaat, of voor de zomer, doe je het toch. En nu ben je chagrijnig. En heb je honger. Wanneer het hongergevoel zich voor de zoveelste keer voordoet, wil je het liefst een zak patat met frikandel speciaal in je mond steken. Die gezonde salade die je als vervanger hebt aangesteld geeft je totaal geen bevredigend gevoel. Met als gevolg dat je nog chagrijniger wordt. 

Uit onderzoek onder diëters is gebleken dat zij zich beter voelde op dagen dat ze zelf mochten beslissen wat ze aten, dan op de dagen waarop ze zich strikt moesten houden aan het dieet. Dit vind je waarschijnlijk logisch. We zijn chagrijnig wanneer we niet mogen eten wat we willen en voelen ons goed wanneer we zelf mogen kiezen wat we willen eten. De truc om je ongewenste kilo’s kwijt te raken is dus zonder een gevoel van gemis te krijgen of chagrijnig te worden. 

Het eerste wat je kwijtraakt wanneer je een dieet volgt, is je gevoel voor humor. 

– ANONIEM 

Hoe meer je denkt aan diëten, hoe meer je wilt eten 

Huh? Meer eten door te diëten? Jawel! Als je de hoeveelheid of het soort eten wilt beperken, wil je meestal alleen nog maar méér van dat voedsel eten. Dus als je jezelf voorneemt geen chocoladerepen en chips te eten, zul je al snel merken dat je juist verlangt naar die milka chocoladereep met stukjes brownie en een zak paprikachips. Ik wil je nu vragen om niet aan de chocolade en chips te denken. Vermijd elke voorstelling van chocolade en chips uit je hoofd. Het maakt niet uit wat je verder doet, maar denk nogmaals niet aan chocolade en chips! Ik wed dat je voordat je begon met het lezen van dit artikel totaal niet dacht aan chocolade en chips. Maar ik wed dat je er nu wel aan denkt. Probeer die chocoladereep met stukjes brownie uit je hoofd te zetten. Volgens je dieet mag je geen chocoladereep eten, dus denk er niet aan! Lukt je dat? Mijn vermoeden is dat het water je in de mond begint te lopen en niet kan stoppen met het denken aan die chocoladereep. Het punt is: hoe meer je je focust op het niet denken aan chocolade en chips, hoe meer je gedachten erdoor in beslag worden genomen. Best ironisch, toch? 

Het leed dat diëten heet 

Het begin van een dieet – de eerste week – loopt vaak soepel. We starten, uiteraard op maandag, met het dieet en zijn trots op onszelf omdat we het tot nu toe best goed volhouden. Maar de kans is groot dat we tijdens het volgen van het dieet in moeilijke situaties terechtkomen. Je hebt een feestje van je broer of zus, hebben stress op het werk en daardoor geen tijd om te eten, of er gebeurt iets waardoor het dieet lastig is vol te houden. Het gevolg: we denken ‘ach wat maakt het uit’ en houden ons even niet meer aan die strikte dieetregels. Zo’n tegenslag is moeilijk te vermijden omdat we het allemaal druk hebben en ons hoofd er hierdoor niet altijd bij kunnen houden. 

Wanneer je zo’n tegenslag hebt meegemaakt is de kans groot dat je tot het oordeel komt dat het je eigen schuld is. ‘Had ik maar meer discipline getoond, had ik maar iets gezonds van thuis meegenomen, had ik maar niet bij de Mac Donalds gaan eten.’ Maar – let op! – het is zeer waarschijnlijk dat het niet fout ging vanwege jou, maar vanwege het dieet! Als je dieet geen ruimte laat voor drukke dagen, feestjes en onverwachte momenten, kun je je handen in het vuur steken dat er niets van terechtkomt. Maar de meeste mensen zijn er van overtuigd dat het door zichzelf komt. Ze zijn ervan overtuigd dat het hen de volgende keer wel gaat lukken. En zo beginnen ze weer vol goede moed aan het volgende dieet. De dieetcirkel is rond: 

  • Je besluit om op dieet te gaan 
  • De eerste weken gaan je voor de wind en je boekt succes 
  • Het gaat fout 
  • Je geeft jezelf de schuld 
  • Je begint aan een nieuw dieet 

Drie keer raden wie het meest gebaat is bij het feit dat de meeste diëters steeds weer een gok wagen met een nieuw dieet? Juist, de dieetindustrie! Als diëten écht zouden werken, zou je ze maar één keer hoeven te volgen. Maar het feit dat diëten in 98% van de gevallen mislukken, betekent meer geld voor de dieetindustrie. 98%! Stel dat ik je zou vertellen dat er een nieuwe auto op de markt is gekomen, maar dat 98% van de auto’s na 100 kilometer te hebben gereden zou stoppen met rijden. Zou je overwegen om die auto te kopen? Dacht het niet! 

“De dieetindustrie is de enige winstgevende branche ter wereld met een mislukkingspercentage van 98%.” 

– FEDERAL TRADE COMMISSION 

Lijnen is een korte termijn opoffering zonder beloning 

De meeste mensen hebben bij diëten de volgende gedachte: ‘Ik ga gedurende deze periode heel gezond eten tot ik mijn overtollige gewicht ben kwijtgeraakt’. Wanneer ze vervolgens die kilo’s kwijt zijn, is het strenge lijnen voorbij en gaan we weer eten zoals tevoren. De focus ligt dus op gewichtsverlies en je staat dagelijks op de weegschaal om te kijken of je al vooruitgang hebt geboekt. Wanneer je je voor een paar dagen of zelfs weken goed aan het dieet hebt gehouden en ziet dat je bent afgevallen word je onmiddellijk beloont door dat lagere getal op je weegschaal. Dit is echter geen goede methode voor gewichtsverlies op lange termijn. Je moet namelijk niet je humeur laten afhangen van een getalletje op de weegschaal. Wellicht voel je je voor korte tijd fantastisch, maar hoe ga je je voelen als je bent gestopt met het dieet en je wellicht een paar kilo’s bent aangekomen? 

Om blijvend gewichtsverlies te bereiken moet je denken aan de lange termijn. En daarmee bedoel ik de rest van je leven! Blijvend gewichtsverlies bereik je niet in een paar dagen of weken. Het is een marathon en geen sprintje. 

Zo bereik je blijvend gewichtsverlies 

In mijn praktijk vinden mensen deze boodschap in eerste instantie deprimerend. Wat?! Werken diëten niet? Maar wat moet ik dan? Verlos je met de gedachte dat je een dieet moet gaan volgen om af te vallen. Want zeg eens eerlijk: wie volgt er nu graag een dieet? Eigenlijk is het juist een bevrijding om te weten dat je nooit meer een dieet hoeft te volgen, en te weten dat er een betere manier is om blijvend gewichtsverlies te bereiken. Een duurzame, wetenschappelijk bewezen methode met blijvende resultaten! 

Maar ik begrijp het wel. Mensen die diëten niet kunnen weerstaan. Ze bieden je strikte richtlijnen en je weet precies hoelang je ermee bezig moet zijn om je gewenste gewicht te bereiken. Het is makkelijk om niet na te hoeven denken over wat je wilt eten. Maar hopelijk heeft dit artikel je ervan overtuigd dat diëten niet werken. Tenminste niet voor de lange termijn! En is dat niet iets dat je liever wilt? In één keer goed? Wat wel helpt, is een persoonlijk actieplan dat je helpt om op een geleidelijke manier – stap voor stap – blijvend gewicht te verliezen. Neem afscheid van diëten. Stop er direct mee en ga van start met een nieuwe jij – een gelukkigere, slankere, en bovenal gezondere jij! 

Download nu mijn gratis e-boek: in 10 stappen blijvend afvallen!

In dit e-boek ga je leren hoe je inzicht verkrijgt in je leefstijlpatronen en leer je af te rekenen met belemmerende denkpatronen die jouw weg naar een gezonder leven in de weg staan. Aan de hand van opdrachten, wetenschappelijk bewezen methoden en mijn eigen ervaring, gaan we samen de stappen maken die ervoor zorgen dat jij nieuwe blijvende gezonde leefstijlgewoonten creëert.Klik >> hier om het e-boek te downloaden.  en zet de eerste stap naar een blijvend gezonder gewicht. 


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.