Steeds meer deelauto’s in gebruik

Redactie Hoeksch Nieuws
3 Min Read
Foto Pricewise

Het komt steeds meer voor: gebruik in plaats van bezit. De deelscooter wint snel aan populariteit in de Nederlandse steden en ook de deelauto wordt steeds populairder. Aanbieders van deelauto’s zien het aantal gebruikers groeien en breiden de vloot uit. MyWheels, Greenwheels en SHARE NOW zijn bekende aanbieders van deelauto’s in Nederland.

Duurzame deelmobiliteit

Deelautobedrijven zijn doorgaans opgezet vanuit een duurzaamheidsgedachte. MyWheels bestaat bijvoorbeeld al sinds 1993 en was in die tijd echt voor mensen die principieel geen auto wilden bezitten. Nog vrij lang werd de deelauto voornamelijk door deze doelgroep gebruikt. Tegenwoordig kiezen mensen ook voor de deelauto omdat ze zich duurzamer willen verplaatsen en het gevoel hebben dat er iets moet veranderen. De deelauto is een goed alternatief voor het ov en wordt ook vaak ingezet ter vervanging van de tweede auto. Binnen de vraag naar deelauto’s komt daarnaast steeds meer interesse in elektrisch rijden. Kostentechnisch gezien is het interessant om gebruik te maken van een deelauto als mensen deze af en toe nodig hebben. Voor wie dagelijks de auto nodig heeft is een occasion in combinatie met een goedkope autoverzekering doorgaans voordeliger. Voor elektrische auto’s zijn diverse subsidiemogelijkheden.

Flinke groei

Vooral in de stad wordt autobezit ontmoedigd en lopen de kosten voor onder andere parkeren hard op. Zeker twintigers en dertigers in steden vinden autobezit eigenlijk vooral onhandig en duur. Deze groep gebruikt liever dan dat ze bezitten. Experts geven aan dat de coronacrisis voor veel Nederlanders dat laatste zetje gaf richting deelmobiliteit. Dit valt ook terug te zien in de cijfers

van aanbieders van deelmobiliteit. In 2020 nam het aantal Greenwheels-rijders bijvoorbeeld toe met 35 procent. Het bedrijf heeft nog niet eerder zo veel aanmeldingen gezien in één jaar als in 2021. Waar ze in 2016 zo’n 1628 deelauto’s beschikbaar hadden, is dit uitgegroeid tot 2150 auto’s vandaag de dag.

Grotere adoptie door gebruikers

De aanbieders van deelauto’s zijn geholpen door de vlucht die deelmobiliteit heeft genomen in zijn algemeenheid, dankzij de introductie van deelscooters en deelfietsen. Mensen hebben vertrouwen gekregen in deeloplossingen en weten door eerdere ervaringen dat ze op elk gewenst moment, op iedere locatie een keuze kunnen maken voor een deelvervoersmiddel. Ook bij de zakelijke markt ontstaat meer interesse in deelauto’s. Ondernemers en werknemers gaan niet meer automatisch voor een leaseauto, maar kijken naar een flexibel ingericht mobiliteitsbudget. Het thuiswerken door de coronacrisis heeft hier zeker aan bijgedragen. Dit maakt het in veel gevallen interessanter om te betalen naar gebruik. Hierbij valt te denken aan een kaart of pas waarmee werknemers zowel een deelauto kunnen rijden als de e-scooter of tram pakken naar een zakelijke afspraak.

Dit is een artikel in samenwerking met Pricewise


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.








Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren