Uitkomst tevredenheidsonderzoek in Oud-Beijerland stemt tot tevredenheid

Redactie Hoeksch Nieuws
5 Min Read

csm_afbeelding_WSJG_67704d6059OUD-BEIJERLANDIn het najaar 2015 heeft Oud-Beijerland opnieuw meegedaan aan het onderzoek ‘waar staat je gemeente.nl’. In dit burgeronderzoek wordt inwoners onder meer gevraagd om hun oordeel te geven over het gemeentebestuur, de woonomgeving, leefbaarheid, openbaar vervoer et cetera. De uitkomsten zijn overwegend positief en Oud-Beijerland scoort op een aantal onderdelen bovengemiddeld.

Opmerkelijk is dat de waardering van de burger als klant hoger scoort dan de burger als wijkbewoner. Over het algemeen wijkt het totaaloverzicht niet veel af van het vorige onderzoek in 2013. Het gemeentebestuur is blij dat zo veel inwoners de moeite hebben genomen om de vragenlijst in te vullen en terug te sturen. Dat getuigt immers van betrokkenheid!

Vragenlijsten

Er zijn 1.200 willekeurig gekozen inwoners aangeschreven met een vragenlijst over de gemeente. Daarnaast kon ook in het gemeentehuis een vragenlijst worden ingevuld over de dienstverlening aan de balies van publiekszaken. Alle inbreng en antwoorden zijn verwerkt in een totaalrapport. Het onderzoek is een vergelijking (benchmark) met andere gemeenten met dezelfde omvang. In het onderzoek worden vijf burgerrollen onderscheiden: de burger als kiezer, als klant, als onderdaan, als partner en als wijkbewoner.

Waardevolle informatie

Oud-Beijerland hecht veel waarde aan de inbreng van de inwoners. De gemeente wil namelijk continu blijven werken aan verbetering. Onder meer met behulp van dit soort onderzoeken kan de gemeente haar dienstverlening verbeteren. Gemeente Oud-Beijerland is haar inwoners daarom dankbaar voor deelname aan het onderzoek! Ter informatie: 386 ingevulde vragenlijsten kwamen retour. Dat is een respons van 32 procent (norm is 30 procent). Aan het klanttevredenheidsonderzoek verleenden 82 inwoners hun medewerking.

Positieve resultaten

De inwoners zijn op het onderdeel ‘burger als klant’ vooral positief over de onderdelen: deskundigheid, duidelijkheid informatie, vriendelijkheid, inleving medewerker, privacy en wachtruimte. Bezoekers van de publieksbalies waarderen dit met een 8,3.  Maar ook in de andere rollen zitten positieve punten. Zo worden veiligheid in de buurt, het betrekken  van de buurt bij het verbeteren van leefbaarheid, onderhoud openbaar groen, wegen en fietspaden, verkeersveiligheid en basisonderwijs en winkels in de buurt erg positief beoordeeld. Deze onderdelen leveren een hogere score (en beter dan gemiddeld) op dan in 2013.

En ook voor het openbaar vervoer en de bereikbaarheid voor meldingen en klachten over onveiligheid en overlast hebben de inwoners ‘een goed woordje’ over.

Het gevoel van veiligheid in de eigen buurt is vrijwel hetzelfde gebleven.

Uitdagingen

De gemeente is op de goede weg. Daarvan getuigen de samenvattende conclusies. Maar natuurlijk zijn er ook aandachtspunten. En hoewel de gemeente werkt aan alle aspecten van haar dienstverlening, zijn er altijd zaken waar nog uitdagingen liggen. Zo wordt er ook goed gekeken naar de minder goede scores, zodat de gemeente daarmee aan de slag kan om verbetering in aan te brengen.

Zoals meer aandacht voor de ‘burger als partner’ (betrokkenheid en inspraak bij gemeentelijke plannen) en de ‘burger als wijkbewoner’ (welzijnsvoorzieningen en voorzieningen voor jongeren). Deze onderwerpen scoren lager dan gemiddeld.

Twee andere aandachtspunten zijn inmiddels aangepakt. Zo is de bewegwijzering in het gemeentehuis aangepast en heeft de RAD na klachten over inzameling van de PMD zakken maatregelen getroffen; de zakken worden met ingang van 1 juli 2016 wekelijks opgehaald.

Conclusies

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn de volgende conclusies te trekken. De inwoners van Oud-Beijerland zijn over het algemeen tevreden (stabiele factor) en daarnaast scoort de gemeente boven het gemiddelde. Het college geniet het vertrouwen van de inwoners. Positief is men over de wijze waarop de gemeente wordt bestuurd. Ook de aandacht van de gemeente voor leefbaarheid en veiligheid wordt positief beoordeeld. Dit geldt eveneens voor de wijze waarop de wordt betrokken bij de aanpak hiervan.

Anoniem

Omdat het onderzoek anoniem plaatsvindt, kan de gemeente niet persoonlijk reageren op gemaakte opmerkingen en/of gestelde vragen. Wij kunnen ons voorstellen dat u daarover met ons eens nader van gedachten wilt wisselen. Dan is het inloopspreekuur daarvoor een uitgelezen moment.

Elke (in principe) eerste dinsdag van de maand houdt het college van burgemeester en wethouders tussen 18.30 en 19.30 uur spreekuur voor inwoners. U hoeft zich niet vooraf aan te melden voor het spreekuur, maar u gewoon ‘binnen wandelen’. Eén van de collegeleden zit dan voor u klaar om uw vragen, opmerkingen en ideeën aan te horen. De datum van het spreekuur wordt altijd aangekondigd op de gemeentelijke website en in de informatierubriek in Het Kompas.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.








Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren